9/5/09

l'italiano vero


Ξημέρωμα Σαββάτου. Με καφέ και ανοιχτό παράθυρο για να χαζεύω τον γαλανό ουρανό. Η πόλη κοιμάται ακόμη. Είναι αυτές οι γαλήνιες στιγμές που λατρεύω. Δίχως φασαρία, δίχους ήχους εκνευριστικούς. Ένα πέπλο σιωπής την σκεπάζει. Για λίγο ακόμη, μέχρι να ξυπνήσει και να αρχίσει να κινείται σε τρελούς ρυθμούς.

Είναι η ώρα της ενημέρωσης αυτή. Η ώρα που ξεφυλλίζω τις ηλεκτρονικές εφημερίδες για να μαθαίνω τι γίνεται και πιο έξω από τα τείχη τούτης της επαρχίας. Προφανώς σήμερα η μέρα έχει γεμάτη αντζέντα. Η Βουλή έκλεισε. Δεν ήξερα ότι κλείνει η Βουλή... Δηλαδή τι; Βγάλανε ταμπέλα κλειστό λόγω διακοπών; Παρόλα αυτά η πολιτική εξακολουθεί να μην με ενδιαφέρει. Δε θα ασχοληθώ με αυτό, αλλά με μια είδηση που με έκανε έξω φρενών. Διαβάζοντας στην καθημερινή την στήλη της Ελένης Μπίστικα το "Σημειωματάριο", ένιωσα ντροπή για το ότι συνέβη στο Μέγαρο Μουσικής που φιλοξενούσε τον Roberto Benigni. Για άλλη μια φορά δείξαμε το πόσο απολίτιστοι είμαστε. Εμείς που γεννηθήκαμε και μεγαλώσαμε στη χώρα που έμαθε σε όλον τον κόσμο, τι είναι πολιτισμός. Απορώ μερικές φορές, με το πως γίνεται να είμαστε τόσο αγροίκοι.

Παραθέτω αυτούσιο το κείμενο της Ελένης Μπίστικα και βγάλτε τα συμπεράσματα σας...

...για την αχαρακτήριστη συμπεριφορά μερίδας του ακροατηρίου που, κυριολεκτικά, έ σ κ ο υ ζ ε και χειρονομούσε, ζητώντας από τον διάσημο Ιταλό κωμικό να αποδώσει μονολόγους από τη «Θεία Κωμωδία» του Dante στα αγγλικά, στα γαλλικά και στα ελληνικά! Και ο δύσμοιρος Roberto, σαστισμένος από αυτή τη συμπεριφορά των θεατών, επεδή έχει μάθει να σέβεται το κοινό του, προσπάθησε να τους ευχαριστήσει, «μεταφράζοντας» τον λόγο σε «γκρέκλιSH», οπότε του επετέθησαν οι ιταλόφωνοι και απαιτούσαν «Solo Italiano»! Eδώ πάει γάντι το «Si non e vero, e ben trovato», μόνον που, δυστυχώς, για μας τους Ελληνες, και για το Μέγαρον –που η «Αίθουσα των Φίλων της Μουσικής» άκουσε όλα αυτά τα ανεκδιήγητα– η αληθινή εικόνα ήταν χειρότερη! Γιατί, όπως έγραφε, χθες, ο Παναγιώτης Παναγόπουλος, στην τελευταία σελίδα της «Κ», πολλοί σηκώθηκαν να φύγουν, ενώ ο εξαίρετος, βραβευμένος με Οσκαρ ηθοποιός συνέχιζε επί σκηνής. «Τα λεφτά μας, πίσω», φώναζαν έξω, στα εκδοτήρια και ακούγονταν ώς μέσα οι φωνές. Μόνον «Χασάπη γράμματα!» δεν φώναξαν, γιατί δεν είχε υπέρτιτλους, ελάχιστους μόνον, και έτσι γλίτωσε ο Μπενίνι την κατακραυγή των θεατών συνοικιακού σινεμά μερικές δεκαετίες πριν! Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, και όχι μόνον ο επιχειρηματίας που τον μετακάλεσε, πρέπει να ζητήσουν «συγγνώμην» από τον Roberto Benigni που δεν φρόντισαν να ειδοποιήσουν το κοινό της πρώτης βραδιάς ότι «ο Dante απαιτεί λόγο και συναίσθημα και αυτό αποδίδεται μόνο στη γλώσσα στην οποία εγράφη». Βέβαια, ο Μπενίνι, εκτός του «Geia sas patriotes» που είπε, μπαίνοντας, και καταχειροκροτήθηκε, ευχαρίστησε στα ιταλικά «και τους εκατομμυριούχους των πρώτων σειρών της πλατείας». Μόνο που, σε εκτός Μεγάρου και συνδρομητών παραστάσεις, στις σειρές αυτές κάθονται συνήθως συγγενείς και γραμματείς των χορηγών! Στις δηλώσεις του ο σπουδαίος ηθοποιός, εμφανώς στενοχωρημένος μίλησε για «σωματική αντίδραση», όπως είπε του ελληνικού κοινού. Αμετάφραστον...
Από τις κερκίδες των γηπέδων στην πλατεία και τα θεωρεία του Μεγάρου υπάρχει απόσταση. Οταν, όμως, το Μέγαρο διαθέτει την Αίθουσα δεν καλεί το ίδιο –όπως κάνει για τις συναυλίες και τις παραστάσεις του– τους διαπιστευμένους συντάκτες –που, ίσως, να ’βαζαν στη θέση της την πρώτη λαλήσασα και ν’ αποθάρρυναν τους υπόλοιπους για την ανάρμοστη συμπεριφορά απέναντι στον ανίσχυρο φιλότιμο ηθοποιό– τέτοια θα γίνονται, αυτά θα διαβάζουν την επομένη αυτοί που έχουν μεγάλη ευθύνη. Στο Μέγαρο υπάρχει υπεύθυνος διευθυντής κοινού και αιθούσης, άλλοτε ήταν ο κ. Μίλτος Λιδωρίκης και η κ. Βαλεντίνη Ποταμιάνου και τίποτε τέτοιο δεν είχε συμβεί. Είναι να μην γίνει η κακή αρχή κι όμως, έγινε! Οπως και για τις μεταξωτές σκελέες, έτσι και τα ακριβά εισιτήρια, χρειάζονται... επιδέξιοι φορούντες, και φορείς. Scusateci, signor Benigni, mille scuse!


11 σχόλια:

korinoskilo είπε...

αχμ!!!!!!!
τι να πει κανεις.......δοσαν και ενα σωρο λεφτα για να παν στο μεγαρο:Ρ

καλημερες

Ανώνυμος είπε...

Καλημερα ..πολυ ωραια ανανεωση του blog soy ...
Oσο για την συμπεριφορα των θεατων ξεχασαν οτι βρισκονται στο μεγαρο μουσικης και οχι σε σκυλαδικο για να θελουν και παραγγελιες.
Τι να πω.Κριμα στον πολιτισμο μας...
Emai h nikoleta

stratos o ψήστης είπε...

Οι Έλληνες με τον πολιτισμό μας...γλυκιά και ζεστή καλημέρα!

Mariela είπε...

Καλημέρα!
Πολύ όμορφο το κολάζ! δικό σου είναι?
σου απάντησα στο σχόλιο που μου άφησες...
στείλε μου στο
mariela663@gmail.com
το όνομα σου και το μεήλ σου, για να σου στείλω το 1ο μαθημα και να ξεκινήσεις.
ΣΕ πειμένω στο εικαστικό καφενείο.....

Καραβάκι είπε...

Λενιώ ξέρεις τι μου θύμισε το κείμενο της Μπίστικα;Μια συναυλία της Αλεξίου στην όπερα της Φρανκφούρτης.Με την εμφάνιση της τραγουδίστριας στη σκηνή έγινε πανικός μέσα στην όπερα.Ένα υπέροχο κτίριο...Βγήκαν οι Γερμανοί υπεύθυνοι στη σκηνή και παρακάλεσαν τον κόσμο να φερθεί πιο κόσμια.Τι το ήθελαν;Ποτέ είμασταν πολιτισμένοι οι έλληνες μην τρελαθώ;Ποτέ... και ούτε θα υπάρξουμε.Το μεσογειακό ταπεραμέντο παρασύρει τα πάντα...φιλάκια!

Καραβάκι είπε...

Νικολέτα μου καλώς ήρθες!Τα σκυλάδικα ταιριάζουν στην νοοτροπία του έλληνα.Όλα χύμα στο κύμα...Κι αλλοίμονο σε όποιον βρεθεί στο διάβα μας.Χαίρομαι που σου άρεσε το ανανεωμένο καραβάκι.Καλό σαββατοκύριακο!Να περνάς καλά!

Καραβάκι είπε...

Στράτο μάλλον τον δώσαμε όλον τον πολιτισμό στους άλλους (βλέπε βάρβαρους)και δεν κρατήσαμε καθόλου για μας...Καλή σου μέρα και σένα.Να περνάς όμορφα!

Καραβάκι είπε...

Καλημέρα Μαριέλα.Χαίρομαι πολύ που έχω τόσο γρήγορα νέα σου.Το κολάζ όχι δεν είναι δικό μου.Σου στέλνω αμέσως το μέιλ μου και περιμένω το πρώτο μάθημα.Να είσαι καλά.Και σε ευχαριστώ που με δέχτηκες στην ομάδα.

Ανώνυμος είπε...

Μέγαρο μουσικής. Σηκώνει πολύ κουβέντα , πιστέψτε με ή προσπαθήστε να με πιστέψετε για τα παρακάτω.
- Θεατές πρώτης σειράς. Εφοπλιστές , μεγαλοβιομήχανοι , που και που κανένας παπάς , και πολιτικοί που πριν μπουν στην βουλή άκουγαν την φουκαριάρα την Θώδη.
- Δεύτερες σειρές : Ίσως οι μόνοι που πηγαίνουν για να ακούσουν και όχι να ακουστούν, γόνοι οικογενειών με τρανταχτό όνομα, συγγραφείς , λογοτέχνες, ιστορικοί , αρθρογράφοι μεγάλων εφημερίδων, και γενικά άνθρωποι με παιδία ανάλογη του Μεγάρου.
- Τρίτες σειρές : Νεόπλουτα ζευγάρια με παρασιτικές δραστηριότητες ( δημοσιογράφοι πρωινών εκπομπών, καλλιτέχνες του κώλου, νταβατζήδες νυχτερινών κέντρων ) που έχουν χόμπι την ζωγραφική ,πρότυπο τον άξεστο Μυταρά και την γυναίκα του ζουζού, ( δεν θα ντρεπόσουν να σε λένε ζουζού; ), και γενικά κάθε καλλιτεχνική εκδήλωση που θα προβληθεί σε κωλοφυλλάδες την επομένη.
- Τελευταίες σειρές: του Μεγάρου οι Απάτσι…. Καθημερινοί άνθρωποι του μόχθου, της αγωνίας ,του μεροκάματου, των 1000 – 2000 euro που δεν είδαν καμία, ταμπέλα να γράφει “ μόνο για ψαγμένους “ έκοψαν εισιτήριο και μπήκαν. Αυτοί κάνουν τις φασαρίες στο Μέγαρο ( και καλά κάνουν ) γιατί είναι τσαντισμένοι, θυμωμένοι, γιατί έχουν κόψει το ίδιο εισιτήριο με τις προηγούμενες σειρές και όμως τους βάζουν τελευταίους, γιατί δεν πουλάνε παρά μόνο αγοράζουν, γιατί μπορεί να μην έχουν λεφτά αλλά δεν είναι “ μικρούτσικοι η Τριανταφυλλόπουλοι”, γιατί θέλουν από το κάθε κερατά καλλιτέχνη που θα τα πάρει χοντρά να παίξει το τραγούδι τους , γιατί αυτό είναι πολιτισμός σε τελική ανάλυση….. να είσαι ανώτερος και να απαιτείς ή κάπως ετσι.
- ευχαριστώ

PANOPTIS είπε...

Οι αρχοντοχωριατες δεν γινονται ευκολα αρχοντες ! Ειναι πολυ μακρυς ο δρομος γι αυτο ! Για χαρα σου παλι ! Ορεστης

Καραβάκι είπε...

Όσο και να φτιασιδωθούν στα αλήθεια δεν γίνονται Ορέστη μου.Άλλωστε ότι λάμπει δεν είναι χρυσός.Προτιμώ τους απλούς ανθρώπους,που είναι αληθινοί και δε φοβούνται να ζήσουν τη ζωή τους.Γειά σου και σένα!